Een koude douche nemen: gezond of niet?

Dagelijks een ‘ice bucket challenge’ ondernemen is misschien wat te veel van het goede, maar warm en koud water afwisselen tijdens je ochtendlijke douche kan wellicht geen kwaad. In dit artikel lees je waarom.

Koude of warme douche?

Uiteraard neem je je douche liever warm dan koud. Zeker op een frisse winterochtend: dan wil je je lichaam het liefst lekker opwarmen in de douche, om het daarna in een donzige handdoek te wikkelen die je tevoren alvast op de warme radiator hebt gehangen. Maar geef toe: écht bevorderlijk voor het wakker worden is die aanpak doorgaans niet.

Meteen wakker dankzij een koude douche

Ben jij zo iemand die de snoozeknop van zijn wekker elke ochtend minstens één keer induwt? Dan heb je wellicht nood aan een nieuw ochtendritueel; en wel eentje dat je lichaam meteen wakker schudt. Een koude douche helpt daarbij, dat zal je niet verbazen. Vind je de omschakeling van een volledig warme naar een volledig koude douche iets te ingrijpend? Begin dan met wisseldouches, en bouw je doucheritueel geleidelijk op. Zo pak je het aan:

  • Begin met een gemiddelde, aangename temperatuur.
  • Draai de douchekraan stilaan kouder.
  • Blijf, ondanks de weinig behaaglijke temperatuur, toch minstens een halve minuut met je hele lichaam onder de koude waterstraal staan.
  • Schakel over naar een warmere, aangename temperatuur.
  • Herhaal het proces enkele keren.

Douchen op de juiste temperatuur

Om de temperatuur van het water perfect te krijgen, is een thermostatische kraan bijzonder nuttig. Je vindt ze in alle maten en soorten, van klassiek tot design. En je kunt een thermostatische kraan makkelijk zelf installeren: lees hier hoe je dat aanpakt.

18 10 2017
Ga naar de catalogus